Boek: Kom naar huis, Timoleon Vieta – Dan Rhodes

boek kom naar huis timoleon vitaRecensie

Ik heb medelijden met Timoleon Vieta. De hond wordt geschopt, moet ondergaan dat een ander opeens belangrijker is, en uiteindelijk wordt ‘ie achtergelaten in een verre stad. Bah, wat akelig. Toegegeven: het komt het verhaal ten goede.

‘Kom naar huis, Timoleon Vieta’ is een boek over een hond. Zijn baas is de oudere homoseksuele excentrieke Brit Cockroft die op het Italiaanse platteland woont. “Mannen waren gekomen en gegaan. Jonge en oude. Aardige, die Cockrofts hart hadden gebroken, en valse, die zijn hart hadden gebroken en zijn spullen gestolen. Zachte knapperds en ruige kanjers. Maar de hond bleef, ook in de meest benarde tijden.”

Man
Op een dag komt een vreemdeling langs. Een Bosniër die, zo weten we pas aan het eind, geen Bosniër is. Hij komt bij Cockroft inwonen en om de huur te betalen pijpt ‘ie de oude man elke woensdag om precies zeven uur ‘s avonds.

Cockroft verzint een beeld over de tijdelijke huurder: “Hij was ervan overtuigd dat de Bosniër diepe emotionele wonden met zich meedroeg en dat tijd en vriendschap hem in staat zouden stellen zijn hart te luchten. Hij zag de jonge man al in huilen uitbarsten bij de herinnering aan zijn maandenlange gevangenschap achter de vijandelijk linies…”

Weg
De Bosniër en de hond kunnen het niet met elkaar vinden. “Cockroft kon zijn ogen niet geloven. ‘Je schopt Timoleon Vieta.’” Uiteindelijk besluit de oude Brit dat de Bosniër vóór de hond gaat. Samen brengen ze Timoleon Vieta naar Rome. “Hij zal het heerlijk hebben in Rome. Al die katten om achterna te zitten.

Terug naar huis
En daar begint deel twee van het boek. De hond besluit namelijk om terug te lopen naar huis, naar zijn oude homoseksuele baas. In enkele verhalen schetst schrijver Dan Rhodes op vermakelijke en beeldende wijze hoe de hond bij toeval in het leven van mensen komt. In het leven van het meisje dat hem ziet tijdens een begrafenis, en in het leven van de jonge vrouw die haar vriend net heeft gedumpt omdat ‘ie al een relatie blijkt te hebben en het verhaal aan de hond vertelt onder het genot van stukjes chocola.

Ondertussen wordt ook de spijt van Cockroft beschreven die pas thuis beseft wat hij gedaan heeft. “‘Kom naar huis,’ schreeuwde hij. Tot zijn verbazing hoorde hij ergens een echo vandaan komen. Hij had het gevoel dat zijn stem door heel Italië heen en weer kaatste en dat de hond hem misschien zou horen. (…) De Bosniër kon de oude man in zijn kamer horen. Hij lachte tot hij niet meer kon.”

Thema
Pas toen ik het boek voor de helft uit had viel het kwartje: de verhalen gingen allemaal over hoop en idealen die niet worden bereikt. Wie de achterflap leest vraagt zich werkelijk af wat het homoseksuele aspect van het boek is, maar in de loop van het verhaal blijkt het wel degelijk een ‘homoboek’ te zijn. Door de beschrijvingen van het bedrijven der liefde en de inkijk in het hoofd van Cockroft.

Alleen… waarom moet het boek eindigen zoals het eindigt? De laatste paar pagina’s heb ik denkbeeldig gewist en gevuld met een prettiger afloop.

Remco van Schellen

Boekinfo: