Boek: Artemis op jacht – Esther Bremer en Anja de Crom

boek artemis op jachtRecensie

Wat een grappig boek; lekker luchtige lectuur voor als je even geen zin hebt in zware kost. Artemis op jacht leest als een tiet (sorry voor de woordspeling in het geval van dit lesbische boek) en is vermakelijk van pagina 13 tot het einde.

De eerste pagina’s moet je er even inkomen, zeker als je het voorgaande boek Pitty naar college niet hebt gelezen, want in het begin wordt vaak teruggegrepen op deel één. Toch is Artemis op jacht ook goed als zelfstandig boek te lezen, vanaf pagina 13 dus. En grappig, geschreven in ware valse nichtenstijl, al weet ik niet wat het lesbische equivalent daarvan is. Pinnige pottenpose?

Marple
Artemis is studente op het Engelse college St. Andrews. Ze ontpopt zich als een ware Miss Marple-achtige detective als ze ontdekt dat het college wordt afgeperst. “Ik pakte mijn schrift en schreef er met grote letters ‘Frans’ op. Een prima dekmantel: dat schrift zou ik gebruiken om de resultaten van mijn speurwerk te noteren.”

Ook is Artemis vrouwenverleidster. “’Ja, ik hoorde de bibliothecaresse over je praten, wat heb je met haar gedaan?’ Brutaal werd ze ook nog. Ze werd met de minuut aantrekkelijker.” En bij tijd en wijle kan Artemis beide disciplines samenvoegen. “Daar lag ik dan onder het bed, net op tijd had ik de enige geschikte plaats gevonden om me te verstoppen. (…) Ik hield me doodstil, want ze hoefde maar even omlaag te kijken om me te zien. De schoenen gingen uit en Violets zucht was duidelijk hoorbaar. Ik kreeg het heel benauwd toen ze vlak voor het bed ging staan en ik haar tenen kon aanraken. (…) Twee naakte vrouwenbenen binnen handbereik en ik lag daar maar.”

Af en toe is er ook stomende seks. “We waren al aan het zoenen voor ik met een welgemikte trap de deur sloot. Het was pas toen we half ontkleed op mijn bed lagen dat ze eindelijk iets kon zeggen. (…) Het kwam er kreunend uit want ik had haar tepel in mijn mond en beet zachtjes. Daarna waren verdere woorden overbodig.”

Engelse serie
De schrijfsters van Artemis op jacht ontmoetten elkaar via een chatbox op internet en het bleek dat ze beiden dol waren op de kostschoolromannetjes van Enid Blyton. De Britse Blyton was echter gestopt met haar serie over Pitty. Esther Bremer en Anja de Crom besloten om de serie voort te zetten, maar dan op een kostschool vol haat, liefde, jaloezie en lesbische promiscuïteit.

Het eerste boek werd Pitty naar college en Artemis op jacht is daar dus het vervolg op. Met de zelfbenoemde detective Artemis op jacht naar de waarheid en op jacht naar romantiek. Het verhaal neigt zo hier en daar wat clichématig te worden, maar dat is in dit geval eigenlijk juist leuk. Want Artemis onder het bed, in een donkere nis of al klimmend in de klimop: je kent het uit de doorsnee krimi op tv, maar zoals Bremer en De Crom er mee omgaan maakt het toch tot een spannend verhaal.

Muren
Door Artemis op jacht ga je je op een willekeurig moment afvragen wat er werkelijk schuil gaat achter de muren van de deftige Britse colleges. Als we Bremer en De Crom moeten geloven heel wat. “Ik moest lachen. Hier stond ik, tegen Peters’ deur geplakt te luisteren hoe een doorgedraaide Française probeerde mij te beschuldigen van dingen die zij gedaan had. Je kon veel zeggen van St. Andrews, maar saai was het niet.”

Remco van Schellen

Boekinfo
Artemis op Jacht – Esther Bremer en Anja de Crom